Ensin oli vuorossa käännökset oikealle ja vasemmalle:
Todella hienosti sujuivat molemmat käännökset, mutta ennen käännöstä voin ehkä hieman hidastaa vauhtia ja antaa Simolle vaikka jonkin käsimerkin, jotta osaa ennakoida kääntymistä eikä vahingossa törmää kylttiin. Varsinkin oikealle kääntymisissä tämä on tärkeää, koska ohjaaja saa jäädä kyltistä kork. 50 sentin päähän ja siinä tilassa koiran tulisi mahtua kääntymään kyltin edessä koskematta siihen. Näitä kylttejä kokeiltiin myös juosten ja se olikin jo hankalampaa, jotta muisti tehdä käännöksen juuri oikeassa kohdassa, ei liian kaukana eikä liian lähellä. Varsinkin tässä on tärkeää hieman hidastaa ennen kylttiä ja kertoa koiralle tulevasta käännöksestä, jottei koira törmää kyltiin.
Seuraavana oli vuorossa täyskäännökset oikealle ja vasemmalle:
Myös nämä sujuivat loistavasti Simon kanssa. Vasemmalle käännyttäessä minun tulee lähteä reippaasti taas kävelemään eteenpäin, jottei Simo vahingossa istahda perusasentoon käännöksen jälkeen. Oikealle käännyttäessä taas voisin paremmin tiivistää Simon seuraamista ennen käännöstä esim. käsimerkillä, koska siinä se tuntui jättävän liikkeen hieman väljemmäksi ja helpommin koski kylttiin. Näissäkin on tärkeää oppia tekemään käännös juuri oikeassa kohtaa kyltin edessä, jottei jää liian kauan, mutta koira kuitenkin mahtuu hyvin kääntymään koskematta kylttiä.
Lopuksi meille oli tehty vielä pieni rata: Lähtö - Normaali vauhti - Maali
Tämä sujui myös aivan superisti. Hienosti Simo tuli perusasentoon lähdössä ja hyvin seurasi koko matkan maaliin asti, jonka jälkeen hurjat kehut pojulle. Näissä ei tullut muuta erityistä kuin se että opittiin asettumaan oikeaan kohtaan lähdössä sekä odottamaan että liikkeenohjaaja antoi luvan radan suorittamiseen.
Kokonaisuudessaan oli kyllä tosi hauskat treenit, vaikka vielä olikin aivan perusjuttuja, jotka Simo jo hyvin osasikin. Jatkossa tulee sitten vaikeampia kylttejä ja myös asioita mitä ei olla aikaisemmin harjoiteltu, joten saa nähdä miten Sanin kanssa niistä sitten selviydymme. :)
Kylttien kuvat ja ohjeet on lainattu Suomalaisen Rally-Tokoyhdistyksen sivuilta
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.